Stravování a denní rytmy

25.12.2017

"Jezte vydatné snídaně, oběd malý a skromné jídlo večer a v noci. "

Tři hlavní jídla by měla být konzumována každý den, přibližně ve stejné době. V případě potřeby doplněna o dvě menší jídla, kolem 11 a 16 hodiny.

Snídaně

Vzhledem k tomu, že žaludek má svoji optimální kapacitu zažívání mezi 7 a 9 hod, je vhodné sníst snídani v této
době. Dobrá snídaně posiluje žaludek a slezinu, Qi a Yang pro náročný den. Optimálními snídaněmi jsou energeticky zahřívající potraviny, připravené teplou metodou vaření. Teplo stimuluje tělo a nevytváří se vlhkost.

Ideálním startem do krásného dne je vařená kaše z obilí. Vhodné je zejména proso, kukuřice, nebo velmi zahřívající oves (např., ovesné vločky). V létě je doporučena o něco chladnější pšenice. Kaše mohou být kombinovány s ořechy, semínky s trochou sezónního ovoce. Je -li

zapotřebí sladká chuť můžeme si je lehce osladit medem nebo domácí marmeládou.

Naopak vyvarovat bychom se měli energicky chladným a vlhku produkujícím potravinám,

které potlačují expanzivní energii ranního Yangu a oslabují naše zažívání. To znamená ovoce, ovocné šťávy, syrové potraviny, mléčné výrobky zejména jogurty vytažené z ledničky.

Proč je teplá snídaně tak důležitá?

Naprosto stěžejní jídlo z celého dne je snídaně! Přirovnejme si Váš start do dne, k vaření polévky na ohni. K tomu je zapotřebí nejprve dobře rozpálit ohniště, aby se na něm dala polévka uvařit. Správně rozhořené ohniště jde přirovnat k našemu trávicímu systému, který zastupuje zejména dráha sleziny. Pokud k rozdělání ohně použijeme mokré a nekvalitní dřevo, oheň se uhasí nebo bude doutnat a nikdy na něm polévka uvařit nepůjde. Mokré dříví je v tomto případě strava, která je zvlhčující jako např: jogurty, sýry, tvarohy, syrové ovoce a zelenina, džusy, zelený čaj..). Ano můžeme ohni pomoci tím, že do něj nalijeme benzín, ale tím nám voda začne rychle vařit a ve své podstatě se dřevo rychle spálí a velké kousky zeleniny v polévce budou syrové. Za benzínem si můžeme představit potraviny vyvolávající v těle nadměrné horko až oheň, jako třeba černá káva či alkohol. K dobrému a kontinuálnímu hoření, je třeba suché a kvalitní dřevo. Což v našem případě zastupují  teplé kaše či zeleninové polévky. Tělo nezahlení a nastartují správný metabolismus v těle. Dráha sleziny se vysuší od zbytečné vláhy a zem, jak je často dráha sleziny znázorňována, je opět pevná a má silný základ. Po té se i malé prohřešky konzumované mezi 11-15 hodinou ve formě dortíků, či jiných laskomin ztratí. Neboť, když je kvalitní oheň shoří i mokré dřevo.

Oběd

Teplý oběd pomáhá udržet zažívání ve formě. Vhodné pro obědové radovánky jsou opět obiloviny, luštěniny a zelenina. Jakož i ryby, drůbež, některá libová masa a salát.

Správné jídlo by nemělo způsobit ospalost. Je dobré vyhnout se mastným jídlům a potravinám, které jsou příliš studené. Avšak i na množství záleží, jídlo by mělo být střídmé a ne příliš velké porce. Velké množství potravy produkuje vlhkost a stagnaci Qi v žaludku. Zpomalí metabolismus a potom se můžeme cítit unavení a nafouklí.

Večeře

Ve večerních hodinách, se yang a trávicí kapacita snižuje a navyšuje se yinová fáze dne. Večeře by měla být malá a podporovat rostoucí yin, Příkladem jsou teplé obilné a zeleninové pokrmy, případně nějaké maso, mírné množství mléčných výrobků nebo výrobky ze sóji a je možné si dopřát malé množství piva. Energicky horké, povzbuzující potraviny, jako jsou ostřejší kořeněné potraviny. Opulentní jídla a večery strávené v přítomnosti ledničky ve večerních hodinách silně zatěžují žaludek a slezinu, který má přirozeně nižší aktivitu. Často takové večerní dýchánky vedou k navyšování hmotnosti, nevolnosti, nadýmání a narušenému spánku. Lidé, kteří mají problémy s hmotností, by neměli jíst nic po 6 hodině, kdy funkce trávení je nejnižší.