Sladká chuť

26.12.2017

Vnímání sladké chuti, díky přemíře sladkostí na trhu se značně rozchází s vnímáním sladkého starými Číňany, kteří za sladkou chuť považovali chuť vařené rýže. Dnešní moderní člověk by ji nazval spíše chutí FÁDNÍ. Každopádně při dalším popisu chutě, mějte na mysli, že popisuji chuť "čínskou", tedy sladkou chuť vařené rýže.


Sladká chuť náleží k elementu Země. Zem musí být pevná a stabilní ve svém středu. Aby na ni mohli dobře pracovat elementy dřeva, ohně, vody a kovu.
Sladká chuť prostupuje do všech stran, proto ji lze považovat za Yangovou. Její hlavní vlastností je výživa, doplňování a harmonizace. Přináleží k dráze sleziny a žaludku, proto ji v malé míře posiluje. Ovšem v současné době, kdy je nadužitek rafinovaného, tedy bílého cukru nám slezinu spíše zraňuje. Když je dráha sleziny oslabená, generuje vlhkost, proto není náhodou, že děti požívající hodně sladkostí mají neustále rýmu a vlhký kašel.
Sladká chuť má výrazně harmonizující účinek. A má smiřující účinek, takže mnohdy zachrání i nějaké to nepovedené jídlo. Přináší nám také uvolnění, což je důkazem toho, že mnoho lidí zajídá svůj stres a přetížení sladkými pokrmy.

A PROČ NEJÍST RAFINOVANÉ CUKRY?

Je to jednoduché. Cukr vyžene hladinu krevního cukru nahoru, po chvíli tato hladina znovu klesne a nechá za sebou pocit vyčerpání. Přitom výstupu a pádu spotřebovává velké množství organických živin, zejména ze skupiny vitamínů B. Nadměrná konzumace tedy může vést až k avitaminóze a tady nastává problém. Protože hodně vitamínů, které s sebou cukr spotřebuje, mají vliv na náš nervový systém a chrání nás proti stresovým podnětům z venčí. Vitamíny ochraňují nervové svazky a dělají určitý stupeň izolace, takže když jich je málo, ochrana slábne. A my se stáváme méně odolnými na stresové podmínky.
V praxi to pak vypadá tak, že lidé jsou ve stresu. Dají si něco sladkého, aby se uvolnili. V těle jim nárazově stoupne hladina cukru v krvi a dostaví se pocit uspokojení a příval energie. Nová šťáva. Jenže zhruba za hodinu hladina krevního cukru prudce klesá, což má za následek, že dojde k vyhladovění.

A protože metabolismus uhlohydrátů (cukrů), reguluje látkovou výměnu bílkovin. Když je nadměrný přísun cukrů, tak na misce vah nám chybí bílkoviny zhruba ve stejném množství. To znamená, že tělo si přeje dodat bílkoviny. To vede k nárůstu konzumace masa a tím pádem k dalšímu nárůstu napětí v důsledku příjmu koncentrované stravy o vysokém obsahu bílkovin. Zvyšuje se citlivost na stres a lidé ho kompenzují sladkou chutí. Tím se nám kruh uzavírá, protože tato vydatná strava většinou neodpovídá našemu energetickému výdeji. Kruh se zvětšuje tak, až nám vznikne v organizmu přeplněnost, záhy nemoc. 

Jahnsen, Čínská medicína, prevence a léčení stravou 

U konzumace luštěnin, máme příjem cukrů (uhlohydrátů) a bílkovin vyvážený.

Zástupci sladké chuti

• Sladké: ovoce (jablka, meruňky, třešně, datle, fíky), zelenina (řepa, mrkev, baklažán, kuzu, okurky, brambory, houba shitake, dýně, sladké brambory), ořechy a semínka (mandle, kaštany, kokos, sezamový olej a semínka, slunečnicová semínka, vlašské ořechy), sladidla (amasaké, ječný slad, melasa, rýžový sirup, surový třtinový cukr)
• Sladké a kyselé: hrozny, grapefruit, olivy, broskve, jahody, rajčata
• Sladké a slabě kyselé: hrušky
• Sladké a hořké: řepíkatý celer, hlávkový salát
• Sladké a pikantní: zelí, máta
• Med, který přešel chemickou úpravou či vařením má zvlhčující účinek jiných koncentrovaných sladidel (je účinný při překonávání suchosti, ale zhoršuje vlhké a hlenovité stavy).